فعالسازی ظرفیت‌های وزارت‌علوم برای کاربردی شدن علوم‌انسانی

کد خبر : #329
تاریخ انتشار : چهارشنبه, 17 خرداد 1396 14:10
تعداد بازدید کننده : 382
چاپ ارسال به دوستان
شما این مطلب را ارسال خواهید کرد:
فعالسازی ظرفیت‌های وزارت‌علوم برای کاربردی شدن...
  • Reload بازآوری
بزرگ یا کوچک بودن حروف اهمیت ندارد
ارسال
نشست همفکری و شناخت زمینه‌های مشترک همکاری بین ستاد توسعۀ فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحققیات و فناوری در دفتر معاونت فرهنگی وزارت علوم تشکیل شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این نشست که با حضور سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و سید محمدحسین سجادی نیری رئیس ستاد توسعۀ فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی برگزار شد؛ اختصاصا زمینه های مشترک همکاری در موضوع «کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی» را در دستور کار داشت.

در ابتدای این نشست سجادی نیری به دستور کارِ ویژۀ ستاد توسعۀ فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی در بحث کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی پرداخت. وی یکی از اولویتهای ستاد را «ایجاد زیست بوم مناسب جهت تسهیل کارآفرینی در حوزه های علوم انسانی و اجتماعی، هنری و فرهنگی» معرفی کرده و اقداماتی که در راستای ایجاد این زیست بوم صورت گرفته است را در دو محور «گفتمان سازی» و «ایجاد مراکز رشد» تشریح نمود.

 

گفتمان سازی

دبیر ستاد توسعۀ فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی با بیان این که «شاخص سنجش کاربردی سازی علوم انسانی، تعداد موارد موفق و میزان شغل ایجاد شده از طریق این علوم است»، دستور کار ستاد توسعۀ فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی را در وهلۀ نخست گفتمان سازی در خصوص ظرفیت های علوم انسانی در سه حوزۀ «فناورانه سازی علوم انسانی و اجتماعی»، «تجاری سازی علوم انسانی و اجتماعی» و «کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی» دانست.

به گفته وی، این ظرفیت ها قرار است نوع کاربرد علوم انسانی در سه حوزۀ پیش گفته را نشان دهند و در این زمینه تاکید بر معرفی نمونه های موفق اقتصادی در حوزۀ علوم انسانی و اجتماعی است.

سجادی نیری بیان کرد: در بحث گفتمان سازی از طریق معرفی نمونه های موفق، به «روایت موفقیت» پرداخته می شود تا از این طریق انگیزه بخشی به دانشجویان علوم انسانی و تحرک به سمت نسل سوم دانشگاه در این علوم اتفاق بیفتد.

 

ایجاد مراکز رشد

وی اقدام دوم ستاد توسعۀ فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی را ایجاد مراکز رشد در حوزۀ علوم انسانی و اجتماعی معرفی کردند. اولین مرکز رشد علوم انسانی کمتر از یک ماه پیش در دانشگاه علامه افتتاح شد که اکنون با 8 شرکت در حال فعالیت است. دانشگاه الزهرا نیز میزبان دومین مرکز رشد علوم انسانی کشور است که فعالیت های آن معطوف به حوزه های کارآفرینی در حوزۀ هنر است.

دبیر ستاد توسعۀ فناوری های نرم و هویت ساز ایجاد این مراکز رشد را گام عملی نخست در ایجاد زیست بوم کارآفرینی علوم انسانی خواند.

 

فعال سازی ظرفیت های وزارت علوم برای علوم انسانی

بخش دوم این نشست به راهکارهای عملیاتی تر زمینه های مشترک همکاری ستاد توسعۀ فناوری های نرم و هویت ساز و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص داشت.

در این بخش سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، بر فعال سازی ظرفیت های متعدد وزارت علوم درخصوص موضوع کاربردی سازی علوم انسانی تاکید کرد.

هاشمی از میان ظرفیت های معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بر «فعال سازی انجمن های دانشجویی به صورت جداگانه و همزمان از طریق اتحادیه های این انجمن ها» را تاکید کرد.

وی همچنین بر پتانسیل نشریات تحت مجوز وزارت علوم جهت بسط گفتمان کاربردی سازی علوم انسانی اشاره کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم فراخوان مدیران گروه آموزشی دانشگاه ها در رشته های مرتبط را نیز جزء برنامه های آتی این وزارتخانه برای تعمیق گفتمان کاربردی سازی علوم انسانی خواند.

“ فعالسازی ظرفیت‌های وزارت‌علوم برای کاربردی شدن علوم‌انسانی ”